Donkervoort
Nederland
1978 –
http://www.donkervoort.com


Aan de muur hangen canvasdoeken met historische foto’s uit de tijd dat er in het topjaar 88 sportwagens de klassieke fabriekspoort verlieten. In Lelystad ligt de bouw momenteel op bijna 50 sportwagens op jaarbasis. In de totale geschiedenis vervaardigde de fabrikant al ongeveer 1.100 sportwagens. Op zes na allemaal roadsters. Tegenwoordig omvat het programma een coupé.
Met de dichte uitvoering slaat Donkervoort direct een nieuwe designweg in. Hij oogt bruter en agressiever dan de modellen die tot op heden werden geleverd. Donkervoort verklapt dat er in het geheim aan een open variant van de GT wordt gewerkt. ‘Dat wordt geen GT zonder dak, maar wel een spectaculair type.’
De autobouwer geeft aan dat de open GT niet op korte termijn zal worden gelanceerd. Met de nieuwe modellen spreekt de fabrikant een nieuwe doelgroep aan. ‘We merken dat de GT jongere personen aanspreekt,’ legt hij uit. ‘Bovendien krijgen we veel reacties van mensen die we tot op heden nog niet kenden.’ Met de coupé wil Donkervoort zijn afzetgebied vergroten. Tot op heden vormden Duitsland, Frankrijk en Nederland de grootste markten. Het nieuwe model dient ook in het Midden-Oosten automobiele liefhebbers aan te spreken.
De productie van de GT is inmiddels van start gegaan. Alle exemplaren rollen uit de fabriek in Lelystad. Het overgrote deel van de roadsters is echter in Nieuw-Loosdrecht vervaardigd. Alle uitvoeringen met Ford-motor, zoals de S8A, D8 Zetec en D8 Cosworth, zagen aan de Nieuw Loosdrechtsedijk 205a het levenslicht.