Home › Forums › Techniek › Motor › Opel motor C20XE › Reageer op: Opel motor C20XE
Opel motor C20XE
Hoi Rudie,
Hoe je de knippercodes zichtbaar maakt met het motorcontrolelampje heb ik beschreven in de topic: “uitlezen motormanagement systeem Motronic 2.5” d.d. 21-07-2003. Ik verwijs hier kortheidshalve naar.
De signaaluitwisseling die ik zichtbaar wil maken betreft de sensors (temperatuur/luchthoeveelheid/lambdasonde/krukaspositie/gaskleppositie, enz.) en de aktuators (stationairregeling/injectors/ enz.).
Mijn doel is om meer kennis op te doen van het systeem. Als er dan eens iets kapot gaat, sta ik niet gelijk met de mond vol tanden. Jouw vraag over de combinatie lambdasonde/katalysator kan ik niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat je de auto niet goedgekeurd krijgt met deze motor bij de RDW als je de auto nog als nieuw op de weg wilt zetten in verband met de emissieeisen. In januari 2001 is euronorm 3 van kracht geworden, de motor voldoet slechts aan euronorm 2 (met lambdasonde en katalysator). Overigens gaat het motormanagement systeem over op het noodloopprogramma als er geen lambdasonde is aangesloten of als deze defect is.
Van de motorblokaansluitingen kun je niets laten vervallen omdat dan het motormanagement systeem onvoldoende informatie krijgt en dus niet goed zal functioneren, maar waarom zou je iets laten vervallen?
Ik ben geen deskundige op dit terrein en dit antwoord geef ik naar beste (hobby) kennis.
Wat ben je aan het bouwen?
Met vriendelijke groet,
Peter