skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor C20XE Reageer op: C20XE

Anoniem
Inactief

C20XE

Rudi,

Ik weet dat Caterham met aanzienlijk minder olie in een Opel blok rijdt, doordat ze een geheel eigen carterpan gebruiken, die minder diep is en waardoor je dus meer bodemspelling krijgt. Ik zou me eens even oriënteren bij een VM rijder en of fabrikant/importeur. Ik verbaas me over het feit dat je een standaard carterpan kunt gebruiken, maar ken de VM niet voldoende om daar iets over te zeggen. Verder denk ik dat als je de carterpan vervangt je ook rekening moet houden met de aanzuigbuis “pickup”waarmee de motor de olie uit de pan zuigt. Caterham met een eigen pan heeft 3½ liter met een klein oliefilter, niet het normale, maar ik dacht een van een Renault 5 kan ik voor je uitzoeken wat het was als je het wilt weten. Dit filter is ongeveer half zo hoog ten opzichte van een normaal filter, maar heeft de zelfde aansluiting en functie en is dus minder kwetsbaar onder de auto.

Te weinig olie in een Opel valt op door het tikken van de klepstoters en uiteindelijk door schade aan het blok, dit gaat vrij snel. Teveel olie wordt meestal een gigantische rookpluim uit de uitlaat, heb het uit ervaring. Ik heb in een Caterham met een Opel ooit eens de hoeveelheid olie die Opel voorschrijft gegooid wat een soort van stoomtrein opleverde bij circuit gebruik en wat volgens mij een liter te veel was. De rookpluim is minder schadelijk tenzij je een kat in je uitlaat hebt.

Succes Sieds.

Sieds Eitens

Back To Top