skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor C20XE

• Aanmaker
    Onderwerp
    Anoniem
    Inactief

Beste mensen,
    Een vraagje over het oliepeil van een C20XE…
    Normaal gesproken zit zo’n blok iets naar voren gekanteld in de motorruimte, de streepjes op de peilstok zijn daar natuurlijk op afgestemd.
    Nu vinden wij het nodig om zo’n blok rechtop te zetten, de oliespiegel zal dus een andere stand hebben.
    Ik denk dat het peil op de peilstok zal dalen…(?)
    Afgezien van het feit dat ik heb gekozen voor een Manta-Carter, dat staat er volgens mij los van, wat is nu het “nieuwe” peil op mijn peilstok?
    Je kunt natuurlijk een bestaand blok met oud carter in de scheve stand op de grond zetten en vol gooien met olie (tot aan de bovenste streep), daarna het blok rechtop zetten en dan peilen, dat weet je het, maar als één van jullie dat al eens heeft gedaan dan hoef ik niet wéér het wiel uit te vinden…
    Wat is jullie ervaring?
    Groet, Rudie.

Weergave van 8 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
      Anoniem
      Inactief

C20XE

Ik heb vanavond m’n kleppendeksel losgeschroefd en de binnenplaat verwijderd, ik moest de modificatie nog uitvoeren (die van mij rookte dus af en toe hoog in de toeren in bepaalde bochten).

Ik waarschuw je: wat een troep die kit.

Ik heb hem eerst maar eens een nachtje in de week gelegd, zet ik er morgenavand wel de stoomcleaner op.

Paul

Anoniem
      Inactief

C20XE

Hoi Rudie,
      In woonwijken met z’n vele verkeersdrempels is het wel uitkijken hoe je ze zult “nemen”. Hoewel ik liever meer grondspeling zou hebben, valt het eigenlijk wel mee. Het laagste punt van het carter is namelijk aan de voorzijde (net achter de voorwielen). Ik wil wel nog eens een beschermplaat monteren om de ergste krassen op te vangen. Verder geen problemen.
      Met vriendelijke groet,
      Peter.

Anoniem
      Inactief

C20XE

Paul: Móói…, Bedank!
      Peter: Hoe rijdt dat dan met 7,5cm speling?
      “Als op eieren” of gaat het goed?

Allen een goed uiteinde!
      Rudie.

Anoniem
      Inactief

C20XE

Hoi Rudie,
      Ondanks een lage carterpan (VM/Irmscher) onder mijn opel c20xe motorblok in mijn VM heb ik nog maar 7,5 cm. grondspeling. Met andere woorden met de originele carterpan komen de wielen niet aan de grond, nou ja bijna dan :>).
      met vriendelijke groet,
      Peter.

Anoniem
      Inactief

C20XE

ha rudie
      ja zoals aangegeven op de site ,als je het zo maakt heb je geen last van een rokende motor in lange linkse bochte of als je er te veel olie in hebt zitten.
      ik denk namelijk dat je bij je vm te weinig ruimte hebt voor die carterpan ik heb het ook geprobeerd maar dat ging niet!!!!!!!!!!!!!!!!!
      gr mark

Anoniem
      Inactief
      Anoniem
      Inactief

C20XE

Dank je Mark, voor je reaktie.
      Wat bedoel je precies met je klepdeksel-modifikatie, de spatplaat blijft bestaan maar er moet een stukje bij aan gelast thv de grote ontluchtingsslang? En waarom? Kun je iets duidelijker uitleggen?
      En waarom zou de 18S-karterpan te groot zijn? Volume of de passing tussen de framebuizen? (Dat laatste gaat denk ik wel goedkomen).
      Groeten, Rudie.

Anoniem
      Inactief

C20XE

hallo rudie

als je een carter pan van een 18s gebruikt en het orginele olie filter ,maar geen olie koeler dan moet er 4 ltr olie in,om het roken in lange linkse bochte te voor komen moet je de kleppen deksel eraf halen en het spatplaatje eruit halen en hier ter hoogte van de carter ontluchting een plaatje op lassen van 1,5 bij 3,5 cm en alles weer terug monteren.
      succes mark p.s is deze carter pan niet aan de grote kant ?????

Anoniem
      Inactief

C20XE

Rudi,

Ik weet dat Caterham met aanzienlijk minder olie in een Opel blok rijdt, doordat ze een geheel eigen carterpan gebruiken, die minder diep is en waardoor je dus meer bodemspelling krijgt. Ik zou me eens even oriënteren bij een VM rijder en of fabrikant/importeur. Ik verbaas me over het feit dat je een standaard carterpan kunt gebruiken, maar ken de VM niet voldoende om daar iets over te zeggen. Verder denk ik dat als je de carterpan vervangt je ook rekening moet houden met de aanzuigbuis “pickup”waarmee de motor de olie uit de pan zuigt. Caterham met een eigen pan heeft 3½ liter met een klein oliefilter, niet het normale, maar ik dacht een van een Renault 5 kan ik voor je uitzoeken wat het was als je het wilt weten. Dit filter is ongeveer half zo hoog ten opzichte van een normaal filter, maar heeft de zelfde aansluiting en functie en is dus minder kwetsbaar onder de auto.

Te weinig olie in een Opel valt op door het tikken van de klepstoters en uiteindelijk door schade aan het blok, dit gaat vrij snel. Teveel olie wordt meestal een gigantische rookpluim uit de uitlaat, heb het uit ervaring. Ik heb in een Caterham met een Opel ooit eens de hoeveelheid olie die Opel voorschrijft gegooid wat een soort van stoomtrein opleverde bij circuit gebruik en wat volgens mij een liter te veel was. De rookpluim is minder schadelijk tenzij je een kat in je uitlaat hebt.

Succes Sieds.

Sieds Eitens

Weergave van 8 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top