skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor Dumpvalves en vliegwiel

• Aanmaker
    Onderwerp
    Anoniem
    Inactief

Ik krijg van vrienden goedbedoelde adviezen om mijn Westfield SE met 1.6 RS Turbo motor sneller te laten oppakken. Zij stellen Dumpvalves en een lichter vliegwiel voor. Het vliegwiel kan gewoon worden afgedraait -blijkbaar- tot een lager gewicht. Heeft hier iemand ervaring mee? Of advies?
    Dank je!

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
      Anoniem
      Inactief

Dumpvalves en vliegwiel

Inderdaad Marcel, dat ben ik.

Ik ben momenteel weer aan het sleutelen, maar ik kom er zeker op terug.

Alvast bedankt!

Groeten Toine

Anoniem
      Inactief

Dumpvalves en vliegwiel

Toine,
      volgens mij kom jij uit Eindhoven, klopt?
      We hebben elkaar op Zandvoort gesproken en je hebt onlangs mijn vrouw gesproken.

Ik heb pas een dumpvalve op het koude gedeelte van mijn inlaat gezet. Valt tegen, dus je kunt deze van mij wel een keer proberen.
      Ik kom uit Son en Breugel, dus om de hoek.

Als je niet de juiste Toin blijkt te zijn, blijft mijn aanbod natuurlijk ook gelden!!

groeten,

Marcel

Anoniem
      Inactief

Dumpvalves en vliegwiel

In de waste gate zit geen veer, hij wordt aangestuurd door de actuator en regelt op die manier de turbo druk af. Je kunt wel een andere (zwaardere) veer in de dumpvalve zetten. Hiermee houdt je het systeem meer op druk. Echter, teveel druk remt bij gas los de turbo schoepen weer af. Dat betekent juist weer dat de motor slechter oppakt. Anders zou je de dumpvalve ook af kunnen doppen, hij zit er echter niet voor niets.
      Francesco

Anoniem
      Inactief

Dumpvalves en vliegwiel

Wat denk je van een zwaardere veer in je wast-gate vak is die versleten. Groet Joop

Anoniem
      Inactief

Dumpvalves en vliegwiel

Door toepassing van een open dumpvalve (bijv. een Forge) pakt de motor iets beter op. Ook het afdraaien van het vliegwiel maakt dat de motor makkelijker op toeren komt, maar bij gas los ook harder afremt. Zeker bij toepassing in de Seven een relatief goedkope (wel sleutelintensieve) manier om de respons op gas te verbeteren.
      Francesco

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top