skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor Niet halen emissienorm vs. lambda-sonde Opel C20XE

• Aanmaker
    Onderwerp
    Anoniem
    Inactief

Hoi,

Zojuist is m’n caterham afgekeurd wegens het niet halen van de emissie-norm.
    Het motormanagement (Bosch GY 90410502) schakelt continue over op het noodprogramma, waardoor dus de norm niet gehaald wordt.
    Uiteraard twijfel ik nu aan de lamdasonde (deze wordt ook als fout aangemerkt bij het uitlezen).
    Moet ik deze nu vervangen door een 3-draads of een 4-draads exemplaar?
    Reeds geprobeerd met een 4-draads, maar nog geen goed gevolg: nog steeds in het noodprogramma…
    Wie heeft een idee om van het lopen onder het noodprogramma af te komen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
      Anoniem
      Inactief

Niet halen emissienorm vs. lambda-sonde Opel C20XE

Hoi,

Het probleem is inmiddels opgelost. Bedankt voor de tips. Een drie-draads lambdasonde erin gedraaid (4de draad is enkel een extra massadraad) en aangesloten leverde wel een regelende sonde op, maar nog steeds het noodprogramma. Naast een kapotte sonde ook nog een niet-werkende lucht-massa meter aangetroffen. Na deze vervangen te hebben loopt de motor een stuk rustiger en haalt de emissienorm zelfs zonder katalysator zeer ruim.

Bart

Anoniem
      Inactief

Bart,

Volgens mij moet het een vierdraads zijn. Ik neem aan dat je een uitlaat met Kat hebt anders kun je het wel vergeten als je auto van 1996 of later is. Heb deze problemen ook gezien met mijn Caterham met Opel en heb toen een vierdraads labda geinstalleerd en een uitlaat met kat.

Htoeten Sieds.

Anoniem
      Inactief

bosch service dienst proberen, kunnen uitlezen en repareren.

succes
      koen

Anoniem
      Inactief

Martin born, megasportscars in lelystad(0320-249593)weet nogal veel.Ik zou hem eens bellen.succes,wouter.

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top