skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor Opel motor C20XE

• Aanmaker
    Onderwerp
    Anoniem
    Inactief

Hier dan toch nog maar eens een technische vraag en wel over een Opel C20XE motor. Op welke manier is het mogelijk om de signaaluitwisseling tussen het motormanagementsysteem (motronic 2.5) en de sensors/aktuators op het motorblok zichtbaar te maken op een pc. Niet omdat ik het systeem wil tunen maar puur uit interesse. Ik bedoel niet het uitlezen van de foutmeldingen met de knippercodes, dit heb ik inmiddels al onder de knie. Op internet heb ik alles al afgespeurd maar een oplossing die werkt heb ik nog niet gevonden. Een tech1 diagnose-apparaat is mij te duur (enkele jaren geleden ca 5000,= DM.). Het is immers maar een hobby. Mij is inmiddels al duidelijk dat het signaal gehaald kan worden uit de (ALDL) diagnose-stekker.
    Met vriendelijke groet,
    Peter

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
      Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

ha rudie ga je een manta 18s bak achter je opel motor steken goeie keus alleen ik zou gewoon een koppeling maken met een kabel is het simpelste en werkt perfect heb ik bij mijn vm ook gedaan ,ik zou je wel adviezeren om een 4.11 achter as te monteren of in ieder geval niet te lang want dat word niet met een 18s bak minimaal een 3,89 of korter wil je teminste nog hebben dat je motor een beetje door zijn toeren loopt.
      succes

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Rudie,

Ik zou wel proberen om met een volledig injectiesysteem te gaan rijden, een noodprogramma is wat het woord zegt noodprogramma en met een volledig functionerend systeem zal de motor beter lopen, zuiniger zijn en meer presteren.

Ik heb een poosje op met een Opel op noodprogramma gereden en heb toen de boel volledig aan de praat gemaakt en het verschil is merkbaar.

Sieds

Sieds Eitens

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Dank je wel, Peter en Mark, ik ga deze informatie voorlopig even opslaan want ik ben geloof ik met 4 dingen tegelijk bezig.
      Ik ben een VM van de grond af aan het opbouwen, nieuw frame, bestaande spullen.
      Ford Pinto vervangen door Kadett-GSI.
      Momenteel oa bezig hydraulische kopeling te maken (hoe krijg je een hydraulisch druklager in een Manta-bak?)Leuk om te doen.
      Hopelijk in ’t voorjaar klaar… Whaauw.
      Rudie.

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

he rudie je kunt normaal gesproken je lamda sensor laten vervallen als je geen kat monteerd, maar als je nog aan het bouwen bent en je moet je auto nog laten keuren zou ik het je ook afraden zoniet moet je bij het stuur app. klem 20 aan massa leggen deze moet je wel zelf voor zien van een stekker want hier zit nog niets bij een kabelboom met lamda sensor en als je dit doet gaat hij niet op nood loop wat betreft motor code lampje zit er bij de meeste type’s bij de grote stekker van het stuurapp. 2 of 3 kleine stekkertjes een daar van zitten de draadjes br/bl en br /geel hier sluit je je lampje op aan gebruik er wel een met de juiste ah.
      voor schema’s kun je me altijd bellen of mailen.

gr mark o ja en succes.

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Hoi Rudie,
      Hoe je de knippercodes zichtbaar maakt met het motorcontrolelampje heb ik beschreven in de topic: “uitlezen motormanagement systeem Motronic 2.5” d.d. 21-07-2003. Ik verwijs hier kortheidshalve naar.
      De signaaluitwisseling die ik zichtbaar wil maken betreft de sensors (temperatuur/luchthoeveelheid/lambdasonde/krukaspositie/gaskleppositie, enz.) en de aktuators (stationairregeling/injectors/ enz.).
      Mijn doel is om meer kennis op te doen van het systeem. Als er dan eens iets kapot gaat, sta ik niet gelijk met de mond vol tanden. Jouw vraag over de combinatie lambdasonde/katalysator kan ik niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat je de auto niet goedgekeurd krijgt met deze motor bij de RDW als je de auto nog als nieuw op de weg wilt zetten in verband met de emissieeisen. In januari 2001 is euronorm 3 van kracht geworden, de motor voldoet slechts aan euronorm 2 (met lambdasonde en katalysator). Overigens gaat het motormanagement systeem over op het noodloopprogramma als er geen lambdasonde is aangesloten of als deze defect is.
      Van de motorblokaansluitingen kun je niets laten vervallen omdat dan het motormanagement systeem onvoldoende informatie krijgt en dus niet goed zal functioneren, maar waarom zou je iets laten vervallen?
      Ik ben geen deskundige op dit terrein en dit antwoord geef ik naar beste (hobby) kennis.
      Wat ben je aan het bouwen?
      Met vriendelijke groet,
      Peter

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Hoi Peter,
      Nu ik dan eindelijk ook een account heb voor dit forum kan ik me ook mengen in de diskussies.
      Ook ik ben een Seven met een C20XE aan het bouwen en volg uiteraard vol belangstelling alle vragen en antwoorden hierover.
      Ook ik wil graag weten hoe je de knipperkodes zichtbaar maakt, lijkt me straks héél nuttig…
      En over welke signaaluitwisseling heb je het eigenlijk?
      Temperaturen, Lambdagegevens en dergelijke?
      Ik ben benieuwd wat je er mee gaat doen, wil ik ook wel wat meer over weten…
      Is het overigens verstandig de Lambdasonde WEL te plaatsen als je geen kat hebt? Ik hoor daar verschillende berichten over.
      Welke motorblokaansluitingen kunnen vervallen en welke zéker niet?
      Vragen, vragen, vragen, het gáát maar door.
      Gegroet, Rudie

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Hoi Nico,
      De knippercodes maak ik zichtbaar door twee draadjes, die bij een gewone auto naar de diagnosestekker gaan, door te verbinden. Als je wilt weten welke, zoek ik het wel even voor je op. Bij het “op contact zetten” gaat het motorcontrolelampje knipperen en zo worden de foutcodes zichtbaar gemaakt. Ik heb dus geen laptop gebruikt.
      Met vriendelijke groet,
      Peter.

Anoniem
      Inactief

Opel motor C20XE

Hallo Peter
      Ik zie dat je wel de knippercodes blijkbaar op een labtop kan laten zien. Heb je hier zelf een programma voor geschreven ? Ook voor mij geldt dat het voor de hobby is maar zulke dingen wil ik ook graag weten.

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top