skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor Pinto loopt op 2 cilinders

  • Aanmaker
    Onderwerp
  • #12687
    Anoniem
    Inactief

    Wilde gisteren de auto en mijzelf eens uitlaten. Werd een klein drama. auto loopt nl. op 2cilinders.

    Motor is een OHC (pinto) met EFI (injectie)

    Het blijkt dat 2 bougies steeds vet slaan. Ontsteking lijkt zwak maar alle bougies vonken wel.
    Kan het zijn dat 2 injectoren teveel benzine inspuiten?
    Of dat het motormanagement dit verkeerd aanntuurt door een kapotte sensor?
    En zoja is dat de sensor die in het inlaatspruit in de cil kop zit?
    En is die na te meten?

    Kortom: ben dringend op zoek naar meer info, wie o wie helpt me op weg.

    Alvast bedankt,

    mvg

    Harm

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
    • #12690
      Anoniem
      Inactief

      Pinto loopt op 2 cilinders

      Allemaal bedankt voor de adviezen! Een deel van de lol van het bezit van een donk is het sleutelen.

      Om niet het wiel opnieuw uit te vinden hoor ik graag de ervaringen en tips van anderen. Om het verhaal af te ronden:

      Na demontage en reiniging van alle injectoren (2 bleven openstaan en benzine spuiten) is het probleem verholpen en loopt de auto weer als een zonnetje.

      Wel nog even de olie ververst omdat die door alle niet verbrande benzine was veranderd in mengsmering.

      mvg

      Harm

    • #12691
      Anoniem
      Inactief

      Pinto loopt op 2 cilinders

      Als je de vloer wit (of licht) schilderd dan scheeld dat enrm veel tijd en ergernis, ok werk het prettig omdat het licht weerkaatst en je beter licht hebt op je werkplek. Zo zie je maar weer hoe sterrenkunde op het forum opgelost kan worden.
      Harm:
      Ik zou ook even de compressie meten.
      Alfred

    • #12693
      Anoniem
      Inactief

      Pinto loopt op 2 cilinders

      Het zou ook kunnen zijn dat er twee injectors juist geen benzine geven of veel te weinig Dat dus de twee die nat en zwart zijn nog wel ontsteken maar door het onregelmatig lopen teveel krijgen.Als de andere 2 droog en wit zijn zouden die een brandstof probleem kunnen hebben.Brandstofpompdruk misschien te laag? brandstoffilter vuil?
      In ieder geval is nu het juiste moment om weer lekker dat koude schuurtje in te duiken en je te verbazen over het zwarte gat waarin dingen permanent lijken te verdwijnen als je laat vallen.Gelukkig heb ikzelf een doos met rommel waar een zwart gat uit iemand anders z’n schuur op uitkomt… groet Rob

    • #12695
      Anoniem
      Inactief

      Pinto loopt op 2 cilinders

      Concludeer niet te snel dat bougies vonken want als ze uit cilinderkop gedraaid zijn werken ze onder atmosferische druk terwijl ze in gemonteerde toestand onder hoge(re)luchtdruk moeten werken. Onder die omstandigheden bevindt zich meer (samengedrukte) lucht tussen de electroden en dan komt de vonk moeilijker Of helemaal niet) tot stand. Ook kan de vonk dan weglekken langs de isolatorneus met als gevolg dat hij het brandstofmengsel niet ontsteekt.
      Door de bougiekabels één voor één los te nemen (pas op voor schokken) kun je door het obeserveren van de toerenval vaststellen welke cilinders meedoen en welke niet. Nog beter is het om een motortester te gebruiken

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top