skip to Main Content

Home Forums Techniek Motor welke motorolie

• Aanmaker
    Onderwerp
    Anoniem
    Inactief

Binnenkort wil ik olie verversen. Ik geloof dat de castrol RS 10w60 de voorgeschreven olie voor mijn auto is. Als je even googled zijn de meningen verdeeld.

Wie gebruikt welke olie en wat zijn de ervaringen.
    Ik zoek het beste: COS (she’s) WORTH (it)!!!

Weergave van 8 reactie threads
  • Auteur
    Antwoorden
      Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Rij inmiddels al jaren met de Edge 10W60 (dus niet de sport)…perfect…geen tikken meer bij warme motor!

Omdat deze olie vrij lastig verkrijgbaar is lever ik ook door voor €15 per liter.

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Ferrari wordt door Shell gesponsord, dus zal er wel Shell in gaan, of Agip uit een Shell verpakking???

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Wij hebben synthetische olie Agip 5W40 extra HTS het schijnt dat ferrari hier ook mee rijdt. Cok rijdt al jaren met de voorloper hiervan en kan zijn blok niet kapot krijgen. Een betere olie kan hij zich niet voor stelllen.
      gr Anja

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Klinkt idd enigszins vreemd. In mijn zoektocht ben ik echter ook de antwoorden op vele andere vragen tegengekomen that’s why.

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Francesco,
      In beginsel kun je stellen, hoe hoger het getal hoe dikker de olie. Dit geldt zowel voor het eerste als tweede getal in de viscositeitsindex. Het eerste getal geeft de dikte in koude toestand aan het tweede getal in een warme situatie. Dus een 10w60 olie is dikker dan een 10w40. Het lijkt me verstandig een goede synthetische olie te gebruiken uit de periode waarin het motorblok ook is ontwikkeld. Het Ford Cosworth motorblok komt uit de jaren eind 80, in die tijd had je met een andere tolerantie en legering te maken, dan de huidige motorblokken. Voor een nieuw Cosworth motorblok werd een olie (vb Castrol RS) gebruikt van 5w40, voor motorblokken die de 50000 km waren gepasseerd een 10w50 en later een 10w60 olie.
      De ontwikkeling van motoren en motorolie lopen parallel en “een nog betere olie anno 2007” hoeft helemaal niet te gelden voor een motorblok uit de jaren 80. Voor een motor met een hoog koppel zoals de Cosworth turbo rond de 400Nm, zou ik zeker, inzake lagers, een dikkere olie (10w50/60) gebruiken. En Harm betreffende bevindingen, kunnen wij alleen af gaan op de temperatuur en de oliedruk. Als de olie niet geschikt is voor bijv. lagerschalen etc. kom je daar veel te laat achter. Trouwens leuk dat je iemand attendeert op het antwoord van je eigen vraag. (google castrol 10w60)
      Groet Hans kok

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

@FRancesco, als je de tijd hebt google eens op castrol 10w60. Je komt dan op een aantal fora waar zeer veel info te vinden is.

Verder heeft castrol de rs vervangen door de Castrol edge sport. Een nog beter olie schijnt de Castrol TWS motorsport t

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Harm,
      Castrol RS 10w60 doet het zeer goed in een Cosworth motor.
      Aannemende dat het motorblok meer dan 50000 km gereden heeft en dus wat ruimer in zijn vel zit. Anders zou je RS 5w40 kunnen gebruiken. Ik heb inmiddels wat andere soorten olie geprobeerd,ook op advies, de ene olie wordt zo dun als water de andere weer te heet. De turbo heeft hier natuurlijk ook invloed op. http://www.grahamgoode.com/cosworth/ (tip of the pits, met allerlei gegevens) echt een site voor de cosworth liefhebber. Als je nog andere adressen nodig hebt voor onderdelen hoor ik het wel van je. Groet Hans Kok

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Inderdaad gewoon het best.
      50 euro per kan van 4 liter

bij arno
      024 6424024
      super7@caterham.nl

Anoniem
      Inactief

welke motorolie

Als je de trend moet geloven is de duurste of beste olie nog niet goed genoeg…
      Mijn mening: Voor een standaard blok gebruik je standaard voorgeschreven olie. Voor getunede blokken of voor sport/racegebruik gelden natuurlijk andere normen.
      Met een gewone auto rijd je toch ook wel es sportief of topsnelheid? Zit ook gewone olie in, is er voor ontworpen.
      Ikzelf rijd niet in de wintermaanden, maakt de keuze nóg makkelijker… SAE-10W/40 SF van een bekend merk.
      Ondanks dat m’n karter is ingekort, dus minder inhoud.
      Wel elk jaar verversen, dat dan weer wel.

Weergave van 8 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Back To Top