Overzicht van alle Seven modellen en fabrikanten
In de loop der jaren hebben wij een archief opgebouwd met informatie over de meeste Seven modellen die er geproduceerd zijn wereldwijd.
Afbeelding/foto van Merk logo | ![]() |
---|---|
Merk | Lotus |
Model | Algemeen |
Land van herkomst | UK |
Jaar | 1957-1973 |
Foto van de Seven | ![]() |
Omschrijving | Voorgeschiedenis (1948-1957)Door z’n belangstelling voor de algemene motorsport bouwde Colin Chapman in 1948, in de garage van de ouders van z’n vriendin, een sportwagen, die hij de Mark 1 noemde. Als basis gebruikte hij hiervoor een Austin Seven bj.1930 die hij naar eigen inzicht ombouwde, met de bedoeling een lichtgewicht sportwagen met een optimale wegligging te bouwen. Een jaar later bouwde hij z’n tweede project, de Mark 2. Als basis voor deze mark 2 werd eveneens een Austin Seven gebruikt.De Mark 2 was t.o.v. de Mark 1 sterk gemodificeerd en zag er dan ook een stuk sportiever uit. Met de Mark 3 wijde Chapman zich uiteindelijk aan het steeds groter aantal straat en circuit races. In de Formule 750, zoals de klasse genoemd werd, maakte Chapman naam met deze Mark 3. Langzamerhand raakten steeds meer mensen geïnteresseerd in deze seven, dit resulteerde uiteindelijk, in Januari 1952, in de oprichting van de firma Lotus Engineering Co.De in 1954 geïntroduceerde Mark 4 werd een succesvolle trialsportwagen. Oorspronkelijk zou de opvolger van de Mark 4, de Mark 5 weer een formule 750 sportwagen worden maar zo ver kwam het niet. De Mark 6 kreeg echter steeds meer gestalte. De Mark 6 is de eerste Lotus die in serie geproduceerd werd. Colin Chapman ontwierp voor deze wagen een kompleet nieuw onderstel i.p.v. het gemodificeerd onderstel van de Austin Seven.Doordat de Mark 6 in serie geproduceerd werd beheerste deze al snel de engelse sportwagen klasse voor auto’s met een kleine cilinderinhoud. Een van de succesvolste Mark 6 was de met een MG motor uitgevoerde UPE9 van Peter Gammon, deze behaalde in 1954 een groot aantal overwinningen.De Seven nuEr zijn over de hele wereld zo’n honderd fabrikanten die naar het voorbeeld van de Lotus super Seven een auto op de markt brengen. Dit kan zijn als turn key of als kitcar. De prijzen variëren tussen de ±7.000 euro voor een kit van Locust (dit is excl. motor, differentieel, versnellingsbak enz.) en ±105.000 euro voor een turn key Donkervoort. Enkele bekende merken zijn: Caterham, Donkervoort, Rush, VM, Dax, HKT, Westfield, Robinhood, Locust.Met dank aan Paul Verhees |
Site van de fabrikant/maker | lotuscars.com |
Link naar verzamelde documentatie | Documentatie etc. |